Cine este femeia care a inventat ștergătorul de parbriz. Mary Anderson s-a luptat să revoluționeze industria auto, dar a fost refuzată

De Oana Dinu, pe Ultimul update Vineri, 03 februarie 2023, 15:38

Mary Anderson a fost cea care a inventat ștergătorul de parbriz. Sistemul său revoluționar a fost însă refuzat la acea vreme. Nu a fost niciodată recompensată pentru conceptul său.

Mary Anderson a primit primul brevet pentru ștergătorul de parbriz în 1903. Un secol mai târziu, nimeni nu își mai poate imagina cum ar putea merge cu mașina fără acest accesoriu. La acea vreme însă, invenția ei nu a impresionat producătorii de automobile.

Cine a fost Mary Anderson, femeia care a inventat ștergătorul de parbriz

Mary Anderson, femeia care a inventat ștergătorul de parbriz, s-a născut în Greene County, Alabama în februarie 1866. În 1889 s-a mutat împreună cu mama și sora ei la Birmingham, Alabama, unde a devenit dezvoltator imobiliar.

Aceasta deținea, de asemenea, o fermă de bovine și o podgorie în Fresno, California, potrivit invent.org.

Femeia s-a stins din viață în data de 27 iunie 1953, la vârsta de 87 de ani.

Citește și: Cine este femeia care a inventat mașina de spălat vase. Josephine Cochrane a reușit să se afirme într-o lume a bărbaților

Ce a inspirat-o să creeze un sistem revoluționar de curățare a parbrizului

La începutul anilor 1900, Mary Anderson a vizitat orașul New York. Era o zi friguroasă, cu lapoviță și ninsoare. Femeia a observat că traficul era îngreunat de faptul că șoferii conduceau cu dificultate pe vreme nefavorabilă. Aceștia fie deschideau geamurile pentru a avea o mai bună vizibilitate, fie opreau și coborau pentru a șterge parbrizul.

Mary Anderson s-a întors în Alabama și a început să se gândească la un dispozitiv care să fie acționat din interiorul mașinilor pentru a curăța geamurile. Acest lucru ar fi sporit siguranța în trafic.

Aceasta a schițat un dispozitiv compus dintr-o pârghie aflată în interiorul vehiculului, conectată la un braț cu o lamelă din cauciuc, dispusă pe exteriorul parbrizului. Pârghia ar fi fost prevăzută cu o contragreutate care asigura contactul lamelei cu parbrizul. Odată cu acționarea acestei manete de către șofer, lama s-ar fi mișcat de-a lungul parbrizului pentru înlăturarea precipitațiilor.

Citește și: Cum a apărut sistemul Braille. Tragedia lui Louis Braille, copilul care a inventat alfabetul pentru nevăzători

Mary Anderson a fost refuzată de companiile producătoare de autovehicule

Dispozitive similare ar mai fi fost gândite, dar cel al lui Mary Anderson a fost primul care s-a dovedit a fi eficient. Aceasta a construit prototipul invenției ei cu ajutorul unui atelier, iar în 1903 a primit brevetul, cu o valabilitate de 17 ani.

Într-o vreme în care lumea era condusă de bărbați, iar mașinile nu erau foarte populare, sistemul ei revoluționar a fost refuzat. Companiile producătoare de autovehicule i-au transmis că produsul ei nu are o valoare comercială.

„Regretăm să vă anunțăm, dar nu considerăm că dispozitivul dumneavoastră ar putea fi de o asemenea valoare comercială încât să preluăm patentul în portofoliul nostru”, era răspunsul oferit, potrivit historia.ro.

Mulți aveau impresia că ștergătoarele de parbriz le puteau distrage atenția șoferilor. Însă situația nu a durat mult. Ștergătoarele, bazate pe designul lui Mary Anderson, au început să fie folosite la scară largă. În 1922, Cadillac a început să folosească ștergătorul de parbriz ca un echipament standard pe mașinile sale.

Mary Anderson a fost inclusă în National Inventors Hall of Fame.

Sursă foto: Profimedia, captura video Youtube

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter