Cupoanele şi voucherele, scurtături spre fericire?

De Flavia Jurca, pe

Mai nou, voucherele şi cupoanele au început să substituie cadourile şi recompensele… deşi sunt practice, cât de binevenite sunt ele şi în ce situaţii ai fi dispusă să le accepţi?
Nu mai poţi deschide o revistă fără să dai de vouchere şi cupoane. Magazinele distribuie cupoane de fidelitate şi au sisteme de puncte pe care le acumulezi şi câştigi diverse premii sau produse gratuite.

Cu toate acestea, deşi pentru comercianţi este mult mai avantajos, nu întotdeauna oferirea de cupoane este un gest inspirat. La ce punct spiritul practic devine o imprudenţă?

Pătrăţelul de hârtie care creşte profitul

Pentru a-şi promova produsele, întreprinzătorii au adoptat cu mult avânt moda cupoanelor şi voucherelor: cuponul poartă logo-ul firmei, adresa şi alte date care ajută clienţii să găsească firma şi să revină. Uneori, voucherele reprezintă doar un procent dintr-un serviciu sau produs sau aduc clientului o reducere atractivă.

Cert este că voucherele sunt o modalitate comodă şi ieftină de a atrage clienţi şi de a păstra interesul pentru produsele şi serviciile oferite. În plus, constrâng persoana care le primeşte să le folosească în scopul înscris pe cupon sau voucher. Dacă primeşti un cupon de 25% reducere la abonamentul de fitness, nu poţi să soliciţi valoarea lui în bani şi nici să îl foloseşti pe post de bon de masă. Astfel, persoana care ţi l-a oferit poate avea satisfacţia că a făcut un cadou adecvat.

Colecţionezi cupoanele din reviste? Te bucuri când primeşti un bon de reducere de la magazinul al cărei clientă fidelă eşti? Bănuiesc că tuturor ni se pare firesc să beneficiem de mici recunoaşteri ale fidelităţii faţă de o marcă, daroare cum ne bucurăm de facilităţile pe care ni le oferă cupoanele? Cunosc multe femei care colecţionează cupoane de reducere şi de gratuităţi aşa cum copiii colecţionează abţibilduri, dar care nu le folosesc niciodată.

Multe femei cred că aceste cupoane nu pot fi folosite cu adevărat, privindu-le ca pe nişte promoţii false. Altele văd în cupoane un fel de amăgire aruncată celor disperaţi după chilipiruri şi cred că folosirea lor ar fi un gest de prost-gust. Cupoanele promoţionale sunt folosite intensiv în străinătate şi adesea oferă avantaje consistente, iar din respect pentru bani, străinii le folosesc cu sfinţenie.

Cupoanele – cu bune şi cu rele

Există şi situaţii în care un cupon poate fi o soluţie la îndemână. Dacă ai o rudă sau o prietenă în altă ţară şi vrei să îi faci un cadou, un obiect trimis prin poştă poate să ajungă târziu, deteriorat sau chiar deloc. În schimb, ceea ce poţi face este să achiţi contravaloarea unui cupon cadou pe un site care oferă produse care coincid cu preferinţele persoanei respective. Acum ceva vreme am întrebat membrele comunităţii Unica.ro asupra oportunităţii acestui gest şi răspunsurile au fost aceleaşi: că un cupon cadou este perfect justificat şi acceptabil în astfel de situaţii.

Cum ar fi totuşi ca cineva să vină la o petrecere de ziua ta şi să îţi ofere în dar un cupon? Ce valoare ar trebui să aibă cuponul şi ce ar trebui să îţi ofere ca să nu te facă să spui, stânjenită: „Ok, bună glumă, şi acum unde e cadoul?”. Cum ar fi ca cineva să ofere un cupon cadou la o nuntă?

Deşi exagerate, exemplele spun esenţialul: că deşi cupoanele sunt o simplificare binevenită a vieţii multora dintre noi, nu sunt o scurtătură către fericire. Un cadou poartă în el, pe lângă valoarea obiectului în sine, şi semnificaţia gestului de a dărui, care nu trebuie banalizat.

Tu ce faci cu voucherele şi cupoanele pe care le primeşti?

Foto: Shotterstock

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter