Filmele româneşti nu sunt pe gustul criticilor străini

De Nicoleta Galeteanu, pe

Tot mai prezenţi în competiţiile din ultimii ani, tinerii cineaşti români au reuşit o ascensiune remarcabilă a cinematografiei româneşti, iar filmele au rulat în forţă la cele mai

importante festivaluri internaţioanele de film. Cu toate acestea, producţiile româneşti nu reuşesc să răzbată dincolo de exigenţele comerciale pe care le impune industria străină de film. Din păcate, generaţia extraordinară de cineaşti pe care o avem, nu este suficient promovată în România, iar în străinătate nu este apreciată la o justă valoare.
Amăgirea este, însă, cu atât mai mare cu cât convigerile criticilor străini conturează o tendinţă tot mai accentuată pentru „profesionalismul onest şi fără pretenţii al filmelor de gen, de consum„, după cum spune regizorul şi  criticul de film Mihnea Columbeanu.  
  
Deşi recunoscut şi premiat la festivalul de film de la Cannes, din 2008, unde a şi câştigat premiul Palme d’Or, filmul lui Cristian Mungiu, „4 luni, 3 săptămani si 2 zile”, a fost complet ignorat de Academia Americană de Film pentru premiile Oscar. 
  
În opinia criticului de film, era de aşteptat că «4, 3, 2» să nu întrunească „sufragiile ” filmului modern, cu toate că acesta a fost primit foarte bine de către publicul cinefil din toată lumea. 

Pe de altă parte, excluderea nemotivată a peliculei din competiţia pentru Oscar este determinată şi de viziunea diferită a comunităţilor cinematografice europeană şi americană.  

  
„Este axiomatic că filmul american e dominat de componenţa «de consum», câtă vreme cel european tinde spre formula «de conţinut». Filmul românesc actual vibrează cu critica europeană, adică, cea care contează, iar faţă de americani nu intră cu adevărat în competiţie. Este o chestie de incompatibilitate, însă excluderea lui prematură nu are chiar nici o scuză”, spune Mihnea Columbeanu.

La Oscar se merge pe altă paradigmă„…

  
Anul acesta, la acelaşi festival, Academia Americană de Film „a mai acordat o şansă” filmului românesc, prin nominalizarea lungmetrajului „Poliţist, adjectiv„, în regia lui Corneliu Porumboiu, pe lista lungă a nominalizărilor la Oscar.   
  
Din păcate însă, filmul nu a reuşit să treacă examenul pentru a intra în competiţia finală, fiind exclus din numărul de 26 de nume străine propuse. 
  
Întrebat dacă regizorul român este cel care a pierdut acest concurs de împrejurări, sau dacă criticii au amputat din nou orice şansă tânărului cineast, criticul de film spune că de fapt, aceasta n-a existat niciodată. 
  
„Cornel spunea că atribuie fimului său şanse cam de 1/65 să ia Oscarul. Trist, dar adevărat. Nici n-a pierdut-o, nici nu i-au luat-o: n-a avut-o niciodată; pur şi simplu, acolo se merge pe altă paradigmă„, spune criticul de film. 
  
„Desigur, să nu uităm încă un lucru esenţial. Când sunt în joc sume atât de mari, numai un venit cu pluta ar crede că Oscarurile se dau pe ochi frumoşi”, mărturiseşte Columbeanu, făcând referire la „Avatar” pe care îl descrie ca „o magistrală orgie a formelor fără fond„. 
Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Citeşte continuarea pe pagina următoare: 1 2

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter