Temele copiilor sunt o problemă?

De Lumea Femeilor, pe

Temele dau bătaie de cap multor părinţi şi copii. Iată câteva probleme curente şi soluţii pentru rezolvarea lor
Ca părinte, trebuie să-ţi aminteşti că regula de aur în educarea copiilor este „nici prea mult, nici prea puţin”. În acest sens, părinţii trebuie să fie doar ghid şi sprijin. Ei trebuie să creeze un climat propice învăţării şi să le fie alături, fără a exagera. Şcoala este treaba copilului lor şi trebuie ajutat să înţeleagă acest lucru şi să-şi găsească singur locul la şcoală.

1. Cât de importante sunt temele pe care copiii trebuie să le facă acasă?

Este ştiut faptul că, pentru a asimila uşor tot ce i s-a predat în clasă, copilul trebuie să revadă notiţele în aceeaşi seară şi să facă exerciţiile cerute. Pe de altă parte, în momentul rezolvării temelor, de multe ori copilul le face confidenţe părinţilor, le dezvăluie secretele lor şi ceea ce-i supără. Este un bun mijloc de a menţine o comunicare profundă. Ajutând copilul să-şi facă temele, mai ales în clasa întâi, îl încurajezi să înveţe şi să se dezvolte cu succes.

2. Îşi face temele în faţa televizorului sau ascultând muzica dată tare, iar rezultatele se văd în carnetul de note?

În acest caz, supravegherea copilului când îşi face temele este esenţială. Este important ca ambii părinţi să cadă de acord asupra unor lucruri. Copilul îşi face temele în linişte, ca să se poată concentra. Deci, fără televizor, fără muzică, fără alte zgomote în casă care să-i distragă atenţia.

3. Unii copii îşi fac temele mai încet

Asta nu înseamnă că au probleme legate de capacitatea de învăţare, de inteligenţă, ci că întâmpină dificultăţi de concentrare şi de organizare. De aceea, este esenţial să li se explice pe înţelesul lor cum să-şi drămuiască timpul şi cum să-şi facă temele. Aşezaţi-vă lângă el şi treceţi în revistă tot ce are de făcut pentru ziua următoare, apoi arătaţi-i concret metoda de lucru, fără de care nu va putea să facă faţă cerinţelor. Dacă se descurcă mai greu, trebuie încurajat.

Cum trebuie ajutate fetele?

În general, fetele se descurcă mai bine decât băieţii. Probleme apar mai ales la matematică, deoarece sunt preocupate de detalii şi pierd din vedere esenţialul. Pe fete le pândeşte o altă problemă: anxietatea de performanţă. Părinţii care îşi ajută fetele la teme trebuie să ţină cont de aceste particulartăţi.
– Nu ezitaţi să le explicaţi noţiunile pe care nu le-au înţeles, având grijă să le daţi exemple practice, din viaţa de toate zilele.
– Trebuie încurajate să facă scheme cu ceea ce au înţeles din textul unei probleme, citit mai întâi în minte. Astfel, îşi vor îmbunătăţi viteza de lectură şi nu se vor mai opri la detalii inutile.
– Să le cereţi să spună cu propriile cuvinte ce au înţeles din problemă, chiar şi atunci când spun că nu au înţeles nimic. De multe ori, simplul fapt de a reda prin cuvinte forţează gândirea la coerenţă şi o ajută să-şi clarifice ideile, mai les la fetiţele din primele clase.
– La matematică, dacă le spuneţi „cum se face”, dar neglijaţi să le explicaţi „de ce se face aşa”, există riscul să ajungă să înveţe să aplice o regulă sau o formulă fără să înţeleagă de ce. Ori, încurajându-le să caute sensul a ceea ce fac, mai ales că ele memorează uşor, le ajută să obţină un bun randament. Noţiunile învăţate pe de rost nu le vor mai fi de folos, mai devreme sau mai târziu.
– Mare atenţie la perfecţionismul fetelor şi la anxietatea de performanţă, care se dezvoltă foarte uşor la cele silitoare la învăţătură.

Cum trebuie ajutaţi băieţii?

Una din particularităţile băieţilor: au nevoie de mai multă mişcare. De aceea, le este mai greu să fie atenţi în clasă şi suportă mai greu statul cuminte în bancă. Este foarte important să ţineţi seamă
de acestea.
– Atât profesorii, cât şi părinţii trebuie să evite comparaţiile între lucrările fetelor şi ale băieţilor. Diferenţele sunt deseori evidente, dar eforturile şi valoarea rezultatelor atinse trebuie recunoscute, plecând de la criterii diferenţiate şi proprii fiecăruia.
– Să nu faceţi o mare problemă din faptul că lucrările băieţilor sunt mai puţin îngrijite, mai ales în privinţa caligrafiei, când conţinutul este bun.
– Să se prevadă în programul băieţilor un timp de odihnă şi de joacă, între orele de şcoală şi orele de teme acasă.
8 Să toleraţi nevoia lor de mişcare şi de a se ridica de la masa de lucru de mai multe ori în timp ce-şi fac temele.
– Să fie încurajaţi să citească, recomandându-le cărţi de aventuri, de acţiune. Astfel, nu se vor plictisi de această activitate cam statică pentru ei.
– Să fie încurajaţi să facă scheme şi desene şi să inventeze exemple din propriile lor experienţe. Astfel, vor asimila mai bine ceea ce au învăţat.
– Folosiţi metafore şi însoţiţi explicaţiile cu exemple, mai ales atunci când vă daţi seama că nu au înţeles o noţiune.
– Trebuie ajutaţi să-şi fixeze obiective de învăţare şi să înţeleagă „de ce”-ul unei reguli. Când înţeleg avantajul sau raţiunea de a fi a anumitor reguli, ei acceptă mai uşor să se străduiască pentru a le aplica. Ei vor reţine mai uşor regulile dacă şi le pot imagina şi înţelege de ce le sunt impuse.
– Uneori, este nevoie de multă imaginaţie pentru a găsi exemple de a le aplica.
– Pentru băieţi, folosiţi exemple de bărbaţi celebri şi sugeraţi-le că şi ei pot ajunge astfel.
– Acceptaţi momentele de mânie şi agresivitate suscitate de viaţa şcolară. Copilul trebuie să se poată exprima, iar acest fel de momente, mai mult sau mai puţin violente, scot la suprafaţă probleme neştiute.
– Părinţii trebuie să fie creativi şi să folosească umorul pentru a dezamorsa tensiunile dintre ei şi copii.
– Evitaţi cu orice preţ să interveniţi în efectuarea propriu-zisă a temelor.

Reguli pentru o învăţare eficientă:

– Programul să fie acelaşi în fiecare zi, să aibă aceeaşi oră de lecţii…În acest caz rutina este tare importantă şi de mare folos atât pentru părinte, cât şi pentru copil: creează obişnuinţa de a se disciplina.
– Autonomie. Copiii din clasele mari trebuie să îşi administreze singuri ceea ce au în ghiozdan, cât şi temele de acasă.
– Părinţii să nu corecteze temele copiilor decât în situaţia în care pot şi au timp să explice şi să se asigure că au înţeles bine.
– În ce priveşte lectura, copiii nu prea au impulsul să pună mâna pe carte, aşa că părinţii, în fiecare seară trebuie să petreacă 10 minute (nu mai mult pentru început) cu copiii pentru a-i urmări şi a le pune întrebări legate de conţinutul lecturii.

Foto: Hepta

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter