Tinerii care fac educație sexuală altor tineri în școli și comunități

De Ioana Ilie, pe Ultimul update Marți, 30 octombrie 2018, 14:16
Tineri pentru Tineri este o organizaţie înfiinţată de un grup de absolvenţi ai Facultăţii de Medicină din Bucureşti.

Ei promovează accesul tinerilor la educaţie şi servicii de sănătate, cu accent pe sănătatea reproducerii. Am stat de vorbă cu Adina Manea, directorul organizației, despre proiectele pe care le desfășoară pe tema educației sexuale și despre cum ne putem solidariza pentru sprijinirea acestor acțiuni.

Ce fel de proiecte derulează organizația Tineri pentru Tineri?

Adina Manea: Ne propunem să demontăm miturile care contribuie la lipsa de educație sexuală și să educăm cât mai mulți beneficiari. Programele noastre implică tinerii, inclusiv în ceea ce privește derularea lor. Astfel, formăm prin cursuri speciale adolescenți și tineri care vor să dea din ceea ce au învățat mai departe, să contribuie la schimbare și să acționeze pentru viitorul lor. Ne adresăm adolescenților din sistemul public de învățământ, care au nevoie de informații, dar nu știu pe cine și când să întrebe sau care nu mai întreabă pentru că sunt convinși că au deja informațiile corecte.

Suntem pe o nișă, dacă se poate spune așa, cea a intervențiilor în populația generală de adolescenți și tineri, ce vizează formarea comportamentelor responsabile și de reducere a riscurilor. Intervențiile acestea sunt combinate, căci încercăm să ajungem la grupul nostru țintă prin cât mai multe căi.

Organizatia Tineri pentru Tineri

Temele abordează în mod gradual conținuturi legate de educația în sănătatea reproducerii și sexualității, contribuind la formarea competențelor și abilităților elevilor în ceea ce înseamnă responsabilitate personală. Conținuturile educaționale se concentrează în jurul următoarelor arii: anatomie şi fiziologie, ITS și HIV/SIDA, metode contraceptive, sarcină și parentalitate, autocunoaştere, rolurile sexelor și comunicarea în sexualitate.

În plus, în funcție de resurse și în completarea programului din licee, mergem și către comunitate sau chiar în mediul rural (unde nu prea sunt licee, școala se oprește de obicei la clasa a VIII-a), prin caravane.

Toate cele descrise sunt activități de informare, educare și comunicare de tipul „față în față”, pentru un impact mai mare, creat și de faptul că adolescenții și tinerii discută despre subiectele care îi interesează și preocupă din acest domeniu (încă „sensibil”, din prisma valorilor implicate și a abilităților de comunicare insuficient formate/ dezvoltate/ consolidate), tot cu adolescenți/ tineri.

Intervențiile legate de programe și politici naționale cuprind sprijinul pe care încercăm să-l oferim Programului național de educație pentru sănătate în școala românească, prin intermediul căruia a apărut și s-a dezvoltat, începând cu 2001, opționalul de educație pentru sănătate. Am construit cursuri și materiale pentru diferite tipuri de personal din învățământ: consilieri școlari, cadre didactice, diriginți și chiar directori.

Cum am putea să contribuim noi, cei care nu suntem implicați activ în proiecte sau politici publice, la promovarea educației sexuale în România?

Organizatia Tineri pentru Tineri 1

Adina Manea: Cel mai important este ca fiecare om să știe informațiile corecte despre propriul corp, despre ce are de făcut pentru a-și menține sau îmbunătăți sănătatea. Politicile publice au în vedere să prevină prin educație și să sprijine/ trateze prin servicii. Fiecare dintre noi are responsabilitatea propriei vieți, pe care și-o dorește cât mai împlinită, inclusiv din perspectivă sexuală, emoțională și cu cât mai puține probleme de sănătate. Solidarizarea pentru îmbunătățirea situației actuale înseamnă în primul rând acțiune individuală de auto-educare și informare corectă, din surse recunoscute ca având la bază dovezi din știință și informații reale, precum și recunoașterea propriilor atitudini și comportamente legate de sex, sexualitate, relaționare, reproducere și așa mai departe. Apoi înseamnă comunicare autentică cu partenerul de cuplu (în primul rând), cu copiii, cu cei care au întrebări și vin către noi. Dacă se întâmplă toate acestea, este suficient și înseamnă că politicile publice au fost eficiente.

Cum intenționați să continuați inițiativele de până acum?

Adina Manea: Planurile noastre de viitor sunt legate de creșterea accesului elevilor din gimnaziu la educație sexuală, integrată în educația pentru sănătate. Pentru asta, vrem să dezvoltăm un program educațional care să includă educația sexuală în orele de dirigenție și/sau în cele de educație pentru sănătate (acolo unde există opționalul). Pregătim cursuri de formare, materiale de lucru pentru profesori și elevi, campanii și evenimente care să-i implice și pe părinți.

În plus, intenționăm să realizăm campanii de comunicare prin care atât mediul organizațional, cât și publicul larg să înțeleagă mai bine ce înseamnă educația în sănătatea reproducerii și sexualității, care sunt temele abordate în funcție de vârstă și care sunt modalitățile prin care se realizează, astfel încât să nu mai existe temeri cu privire la inocența copiilor, a efectelor de încurajare a debutului sexual sau a celorlalte mituri și prejudecăți mediatizate dintotdeauna de anumite comunități conservatoare și deloc apropiate de știință sau de dovezile furnizate de aceasta.

Sursă foto: Organizația Tineri penrtu Tineri și Shutterstock

Citește și: 

6 programe eficiente de educație sexuală pentru adolescenți din alte țări

Ce spun cifrele despre lipsa educației sexuale în România

„Fata aia și-a căutat-o singură.” Interviu cu o expertă care demontează prejudecățile despre hărțuirea stradală

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter