Educație în natură: cum învață copiii care merg la singura grădiniță cu sediul în pădure din România

De Unica.ro, pe Ultimul update Joi, 09 decembrie 2021, 13:59

Educația copiilor este cu atât mai eficientă atunci când este interactivă și se desprinde de tiparele rigide – drept dovadă stă singura grădiniță cu sediul în pădure din România.

Omul a trăit în conexiune directă cu natura de zeci de mii de ani, învățând prin explorare, observare și experiment, să se adapteze oricărui tip de mediu, să își confecționeze propriile unelte, să își îmbunătățească continuu comfortul creat și să prospere indiferent de schimbările apărute odată cu trecerea timpului. Toate aceste lucruri l-au facut pe om să devină creativ, inventiv, inovativ, spontan, flexibil, reziztent și perseverent. 

Educația în natură oferă trăiri unice, experiențe senzoriale de neegalat și cea mai eficientă creștere a bunăstării mintale și fizice. Prin petrecerea timplui în natură, copiii își dezvoltă curiozitatea, creativitatea, imaginația, condiția fizică și imunitatea. Învățarea se realizează, în mod natural, prin joacă și descoperire – procese ce stimulează și mențin interesul celor mici de a se angaja în investigații proprii. 

Această abordare educațională însumează numeroase benefici, de la recreere până la atribute esențiale vieții. Printre beneficiile educației în natură se numără, stimularea sănătății fizice și mentale, cunoașterea și înțelegerea mediului înconjurător și dezvoltarea gândirii (estetice, critice, analitice, reflexive, proactive, intuitive și inovative), stimularea motivației, a perseverenței, a autodisciplinei și a stimei de sine, dezvoltarea empatiei și a relațiilor sociale, trăirea experiențelor proprii (dezvoltare personală, stimularea independenței și pregătirea pentru necunoscut).

În România, singura grădiniță cu sediul în pădure la momentul de față este Karin’s Kids Academy Băneasa, din București. Acolo, copiii petrec zilnic 80% din timp în natură, iar acest lucru îi ajută să înțeleagă mult mai bine mediul înconjurător, fie că este vorba de floră, faună, fungi sau fenomene ale naturii. George Năzăreanu, Educator National Geographic la această grădiniță, ne-a povestit în detaliu despre toate beneficiile educației celor mici în natură.

Stimularea sănătății fizice și mintale

Educație în natură: cum învață copiii care merg la singura grădiniță cu sediul în pădure din România

Prin jocurile și activitățile sportive și nu numai, pe care realizează în natură, copiii își dezvoltă motricitatea fină și cea grosieră, echilibrul, sistemul cardiovascular, cel respirator și cel muscularo-osos, rezistența la efort, iar eventualele sensibilități pe care le pot avea se diminueaza considerabil, precum alergii, deficiențe locomotorii sau respiratorii. 

Dinamica luminii naturale, cât și dinamica mărimilor și distanțelor dintre elementele mediului înconjurător le antrenează copiilor capacitățile aparatului ocular, ceea ce conduce la o vedere mai bună pe termen lung. Pe lângă vedere, natura stimulează concomitent toate celelalte funcțiile senzoriale: olfactiv, gustativ, auditiv și tactil. 

De asemenea, s-a demonstrat științific că petrecerea timpului în natură ajută considerabil la îmbunătațirea sistemului imunitar, aceasta fiind stimulat atât de factori biotici, cât și de factori abiotici.

Sunetele pădurii, parfumul copacilor, lumina soarelui care se joacă printre frunze, aerul proaspăt și curat – sunt factori care ne oferă un sentiment de confort. Toate aceste trăiri senzoriale experimentate în pădure ne diminuează stresul și grijile, ne face să ne relaxăm și ne ajută să gândim mai clar – lucruri esențiale pentru sănătatea mintală.

În ceea ce privește sănătatea corporală și mintală, în Japonia s-a dezvoltat conceptul de „terapie cu pădure” (shinrin-yoku), care demonstrează că mersul desculț și conectarea reală a oamenilor cu copacii generează relații energetice ceea ce sporesc activitatea celulară a organismului, conducând la efecte benefice asupra creierului și a funcției imunitare umane. 

Cunoașterea și înțelegerea mediului înconjurător

Educație în natură: cum învață copiii care merg la singura grădiniță cu sediul în pădure din România

Deoarece se bazează pe experiențele proprii ale copiilor, educația în natură reprezintă cea mai concretă abordare educațională de a cunoaște și de a înțelege fenomenele mediului înconjurător, stadiile de dezvoltare ale plantelor și ale ciupercilor, cât și ciclul vieții la diferite tipuri de animale. 

În natură, cei mici învață prin experiențe proprii diferitele efecte ale vremii asupra corpului și observă pe termen lung schimbările și transformările ce au loc în decursul unui an, iar prin explorarea mediului le este stimulată curiozitatea – ceea ce reprezintă elementul cheie al procesului educațional, și anume captarea interesului. 

Vă puteți gândi la un subiect care este imposibil de predat folosind mediul natural? Fizica, chimia, biologia, geografia, matematica, limba, arta, astronomia, chiar și tehnologia pot fi cu ușurință desfășurate în natură, deoarece acest mediu educațional aceasta are tot felul de forme și dimensiuni – de la o curte până la plajă, peșteră, pădure, pajiște, lac, cascadă, pârâu, mlaștină. Totul poate fi explorat, investigat, studiat, testat și implementat cu succes în natură.

Descoperirea a diferite lucruri în pădure le stimulează curiozitatea și îi determină pe cei mici să studiaze și să analizeaze în detaliu elementele găsite. Tot curiozitatea stă la baza gândirii, în ceea ce privește căutarea de răspunsuri și a-și da seama de cauze și efecte, bineînteles, educatorii oferindu-le suport informativ, teoretic și practic oricând este cazul.

Dezvoltarea gândirii (critice, analitice, reflexive, proactive, estetice, intuitive și inovative)

Educație în natură: cum învață copiii care merg la singura grădiniță cu sediul în pădure din România

Educația în natură implică foarte multe activități senzoriale, ceea ce duc la stimularea sistemului nervos și nu numai. Dezvoltă gândirea critică, analitică, reflexivă, proactivă, estetică, intuitivă și inovativă.

Activitățile în natură îmbunătățesc activitatea mintală, precum atenția la detalii, memoria de scurtă și de lungă durată, eliberează de stres și totodată stimulează și sporește energia mintală, ceea ce include fericirea, încrederea, concentrarea, voința, motivația și productivitatea. 

La vârsta timpurie, copiii învață cel mai bine prin joacă și descoperire, astfel fiind captivați tot timpul în propriul procesul de educație. Învățarea prin descoperire este o metodă de instruire „fără instrucțiuni”, bazată pe anchete. Aceasta se bazează pe experiențele și cunoștințele trecute, folosirea intuiției, a imaginației, a creativității și căutarea de noi informații pentru a descoperi perspective, corelații și adevăruri noi.

Experimentând zilnic lucruri noi, copiii își dezvoltă modul de a gândi, privind lucrurile din perspective diferite. Având reflexul de a căuta conexiuni între elemente, vor găsi întotdeauna soluții noi diferitelor situații apărute în viață. Exemple de devoltare a gândirii în natură sunt destule:

  • Gândirea critică: 
    • a identifica, a înțelege și a realiza conexiuni logice între idei și argumente; 
    • a înțelege justificările din spatele unor opinii.
  • Gândirea analitică: 
    • a aborda metodic problemele, pas cu pas, prin reducerea complexității acestora în componente mai simple;
    • a identifica factorii cheie și a trage concluzii.
  • Gândirea intuitivă: 
    • a descoperi, pe cale rațională, în mod spontan, esența, sensul unui lucru, a unei probleme sau al unui obiect;
    • a descoperi nemijlocit și imediat adevărul pe baza experienței și a cunoștințelor dobândite anterior.
  • Gândirea reflexivă:
    • a conștientiza conexiuni și relații între diferite elemente, idei sau situații;
    • a planifica conștient într-o manieră ordonată propriul comportamentul în funcție de așteptările dorite.
  • Gândirea proactivă:
    • a prelua inițiativa unor proiecte de grup;
    • a prevede probleme care pot apărea pe parcurs și a propune soluții.
  • Gândirea estetică:
    • a da sens formelor geometrice din natură și a găsi asemănări cu diferite lucruri știute;
    • a combina armonios diferite elemente, din punct de vedere compozițional.
  • Gândirea inovativă: 
    • a folosi elemente banale în moduri sau scopuri noi;
    • a face de la sine ceva fără a ști în prealabil procesul de realizare.

Stimularea motivației, a perseverenței a autodisciplinei și a stimei de sine

Educație în natură: cum învață copiii care merg la singura grădiniță cu sediul în pădure din România

Natura este plină de elemente, ce pot fi interpretate de copii drept obstacole sau elemente ajutătoatre, în scopul lor de a se deplasa dintr-un loc în altul sau în timpului joc de rol din perioada de joacă liberă. Aici ei au posiblitatea de a-și stabili obiectivele și traseele necesare pentru a le atinge, iar pe măsură ce cresc își vor asuma obiective din ce în ce mai dificile, fapt care duce la stimularea motivației de a-și depăși limitele și a perseverenței de a-și atinge obiectivele stabilite. 

Deseori în astfel de cazuri, nu destinația este importantă, ci procesul de a ajunge acolo. Memoria dificultății prin care au trecut se concretizează în dezvoltarea stimei de sine și a încrederii de reușită în viitor cu propriile forțe.

În pădure, copiii sunt în permanență asistați, supravegheați și îndrumați de educatori în funcție de activități. Chiar dacă există posibilitatea ca cei mici să se împiedice și să se lovească ușor, este un risc asumat al acestora, ceea ce îi determină să devină mai autodisciplinați, mai atenți și mai responsabili. 

La vârsta timpurie, învățarea prin greșeli duce mereu către succes. În această perioadă, copiii au nevoie de un grad minim de risc, pentru a-i ajuta să înteleagă, să interpreteze, să reacționeze și să gestioneze situațiile în care se află, fie să prevină ori să evite situații potențial periculoase ce pot aparea în viitor. Dacă cei mici ar rămâne ancorați într-o zonă de frică sau de confort, ar stagna, însă dacă se expun periodic provocărilor, aceștia se vor afla într-o evoluție continuă.

Dezvoltarea empatiei și a relațiilor sociale

Educație în natură: cum învață copiii care merg la singura grădiniță cu sediul în pădure din România

Lucrând în echipă, copiii își dezvoltă vorbitul în public prin împărtășirea ideilor și învață să accepte și să respecte părerile celorlalți, chiar dacă nu sunt mereu de acord cu ele. Își dezvoltă aptitudiniile de negociere și de cooperare. După ce vor fuziona ca și grup, cei mici vor conștientiza că împreună este mai ușor și că pot realiza orice, dacă au încredere unul în celalalt și căută soluții simple pentru a construi ansambluri complexe.

Animalele influențează semnificativ dezvoltarea armonioasă a copiilor. În curtea noastră, cei mici interacționează zilnic cu iepuri, găini, ponei și au contact cu numeroase viețuitoare ale pădurii, precum veverițe, păsări, amfibieni, pești, insecte șamd.

Prin contactul cu diferite tipuri de animale, copiii își dezvoltă empatia și își recunosc emoțiile pe care le simt (ex: bucurie, frică, surprindere). Totodată își pot schimba starea de spirit, aceștia trăind, în funcție de caz, sentimente de mirare, entuziasm, încântare, mulțumire, apreciere, satisfacție, teamă, neînțelegere, preocupare, milă, acceptare, adorație, prietenie etc.

Numeroase studii au demonstrat că animalele au rol terapeutic și dezvoltă starea de bine. De asemenea, în preajma acestora cei mici se simt mai responsabili și își dezvoltă grija pentru cei din jur. Învățând de mici cum să interacționeze și cum să se comporte în prezența animalelor, adulții din viitor își vor arăta iubirea și aprecierea față de tot ceea ce înseamnă mediul înconjurător și viețuitoarele Planetei.

Trăirea experiențelor proprii (dezvoltare personală, stimularea independenței și pregătirea pentru necunoscut)

Educație în natură: cum învață copiii care merg la singura grădiniță cu sediul în pădure din România

Mediul înconjurator este privit ca fiind al treilea profesor, pe lânga educator și copil, la Karin’s Kids Academy Băneasa. Fiecare mediu verde îmbunătățește stima de sine și starea de spirit. Având libertatea de a se manifesta după bunul plac printre și în copaci, în zona cascadei, pe cursul râului, în gropi, în peșteră și peste dealuri, copiii capată încredere în propriile forțe, devin mai spontani și mai independenți.

Joaca în natură și descoperirea pas cu pas a misterelor acesteia, transformă și dezvoltă în mod accelerat mintea copiilor, le inspiră gândurile și lumea din interior, întregindu-le astfel realitatea în care se află prin cunoștințele cumulate. Prin jocurile de rol, copiii își crează propria lume, ceea ce duce la dezvoltarea creativității și a imaginației. Combinând diferite elemente naturale pentru a crea opere de artă, ori a construi entități specifice jocului, învață că orice lucru făcut din pasiune are un rezultat grandios.

Dobândind noțiuni ample legate de viață și cum funcționează natura – într-un mod captivant, armonios și distractiv  –  îi va ajuta în viitor pe copii să deprindă lucrurile esențiale de care vor avea nevoie în viața de adult, precum: cum să reacționeze și să se adapteze  în orice tip de situație, să caute în permanență soluții pentru a-și îmbunătății condițiile de trai, să prospere, să aiba grijă de ei însăși, de cei din jur și de mediul înconjurător, cum să traiască o viață echilibrată din toate punctele de vedere.

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter