INTERVIU. Andra Munteanu, femeia care schimbă din umbră educația din România

De Unica.ro, pe Ultimul update Joi, 08 iulie 2021, 19:13
Sistemul de educație din România are nevoie de multe îmbunătățiri - iar Andra Munteanu, fondatoarea organizației Narada, reușește să aducă o parte din ele.

Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/pasalau1.dev.unica.ro/site/wp-content/themes/unica-clean/functions.php on line 236

Andra Munteanu are în sânge activismul și dorința de a face mai bine. Din dorința aceasta s-a născut și Narada, organizația a cărei cofondatoare este și care își propune alinierea învățământului românesc la standardele secolului XXI.

La vârsta de 15 ani s-a implicat prima dată, ca voluntar, în proiecte educaționale. Are convingerea că educația reprezintă o „poartă către lume” care trebuie să rămână deschisă pentru orice copil, chiar dacă trăiește într-un cătun izolat din munți.

Cofondatoare Narada, Andra Munteanu a înființat organizația din dorința de a găsi soluțiile potrivite pentru a aduce educația din România în secolul XXI. În scurt timp, aceasta s-a transformat într-o veritabilă societate virtuală, locul de întâlnire al profesorilor, elevilor, antreprenorilor și voluntarilor, pe scurt, a tuturor oamenilor care cred în același vis – un sistem de învățământ modern, care încurajează performanța și oferă șanse egale tuturor copiilor.

De unde până unde dorința de a te implica în susținerea educației?

Am avut întocmai tipul de copilărie pe care îl au azi milioane de copii în satele României. Știu cum e să mergi cu picioarele goale prin colb, într-un echilibru fragil, cumpănind gălețile cu apă luate din fântână și atentă la drum să nu te înțepi. În urmă cu cinci ani discutam cu o prietenă, CEO al unui ONG important despre motivele absenteismului elevilor de la școală. Iar primul motiv pe listă era și încă este lipsa încălțărilor.

Mi s-a părut șocant să aflu despre o statistică al cărei adevăr îl intuiam deja. În lume apar primele universități de inteligență artificială, iar în România copiii nu au cu ce se încălța ca să meargă la școală. Am simțit în acea clipă că e de ajuns. E momentul să intervenim rapid, de urgență, să convingem, să mobilizăm, să sărim în ajutor. Nu mai târziu, ci de îndată. Darul oferit de profesorii mei a fost că m-au îndrumat să-mi descopăr propriul drum. Să ofer înapoi este un semn de mulțumire și o responsabilitate asumată.

Cum a crescut Narada în cei patru ani de când ați creat această organizație?

Narada s-a născut sub umbrela Romanian Business Leaders Foundation ca o organizație care își propune upgradarea educației din România, la nevoile secolului XXI. Mai concret, ne-am dorit ca prin inovație educația să devină accesibilă tuturor copiilor, celor din marile centre urbane și în egală măsură acelora dintr-un cătun izolat de munte.

Ne-am dezvoltat lent o perioadă și poate targetul nostru a părut o viziune mult prea idealistă. Însă pandemia a demonstrat că acesta este exact lucrul de care are nevoie învățământul românesc. Fără inovație și tehnologie închidem porțile școlilor pentru foarte mulți copii din zone defavorizate. Este o situație dramatică și nedreaptă, iar costurile pentru această stare de fapt le plătește întreaga societate.

Anul trecut, în plină pandemie, ați pus umărul serios la întrajutorarea copiilor și profesorilor (mai ales din mediile defavorizate, greu de ajuns). Ce ați făcut mai exact?

Mai exact, ne-am constituit într-o echipă de intervenție de urgență în educație, cu un plan bine structurat. Am evaluat resursele de care dispunem, pornind de la avantajele tehnologiei și canalele de comunicare până la companii și dezvoltarea unei comunități importante de voluntari care au dorit să susțină intervențiile Narada.

Am oferit dotări materiale elevilor și profesorilor din zonele defavorizate, le-am pus la dispoziție o platformă unde să-și poată exprima necesitățile, digitalizăm curriculumul școlar și ne asigurăm că vor avea acces la aceste informații cât mai mulți elevi.

Am încercat să răspundem rapid și eficient nevoii de școală de la distanță, de educație remedială și nu am pierdut din vedere nici scopul nostru final ca organizație – un învățământ adecvat secolului XXI, la care să aibă acces fiecare copil, indiferent de zona de proveniență.

Care au fost cazurile care v-au impresionat cel mai mult?

Evident, cazurile cele mai dure sunt și cele care impresionează cel mai mult. Probabil cu greu o voi putea uita pe fetița căreia, deși i-am oferit tableta necesară să poată rămâne conectată la școală în pandemie, ea se loga mai degrabă rar, pentru că mama ei vitregă o punea să numere zilnic multe, multe fire de maci. I se spunea Cenușăreasa satului… Îi doresc și acum ca viața ei să aibă happy endingul de care a avut parte personajul de basm.

Citește și: UE vrea să pună capăt exploatării copiilor prin muncă până în 2025

Citește și: Cărți pentru copii care să le dezvolte imaginația

Citește și: Filme de familie fantastice, pentru copii, părinți și bunici

Citește și: Ghicitori grele pentru copii și adulți. Cum să îți antrenezi mintea!

Știm că Narada a început digitalizarea materiei pentru clasele 0-8? De ce este atât de importantă digitalizarea materiei?

Într-adevăr, chiar acum digitalizăm tot curriculumul pentru clasele 0-8, care urmează să fie live, pe o platformă gratuită, începând cu jumătatea lui iulie. Am parcurs deja cea mai mare parte a acestui proces printr-o mobilizare uriașă, tocmai pentru că situația în care ne aflăm nu permite nici întârziere, nici amânare, ci intervenție de urgență.

Digitalizarea învățământului românesc este o prioritate pentru Narada în acest moment, pentru că, în esență, reprezintă nucleul intervenției de educație remedială de peste vară. Este o modalitate eficientă de a asigura accesul copiilor la recuperarea materiei pierdute în lunile de pandemie.

Platforma pe care o vom lansa în curând și care poate fi accesată live sau offline o punem la dispoziția tuturor. Elevii, dar și profesorii pentru care poate constitui un instrument util în procesul de predare sunt principalii beneficiari ai platformei. Bineînțeles, și pentru Ministerul Educației poate reprezenta o facilitate importantă. Noi ne propunem ca până la toamnă 100 000 de copii să aibă acces la educația remedială pe parcursul verii. Pe de altă parte, digitalizarea materiei este o etapă importantă în alinierea învățământului românesc la standardele secolului XXI.

Anul acesta urmează să demarați campanii importante care au ca scop educația remedială pentru toți elevii care n-au putut să țină pasul cu orele desfășurate online. Ce veți face concret?

După cum spuneam, lansăm curând o platformă al cărei scop este exact acesta – eliminarea decalajelor de învățare create în perioada scenariului roșu, în pandemie, între elevii care au putut frecventa cursurile online și cei care au participat discontinuu sau deloc la școala online. Vacanța de vară e perioada critică pentru demararea educației remediale.

Copiii care se înscriu pe platformă pot să urmeze cursuri predate de profesori live sau pot parcurge lecțiile și realiza testările, independent. Am construit un sistem interactiv și motivațional. Spre exemplu, copiii cu rezultate bune la teste primesc puncte, pe care le pot transforma în naradini. Cu aceștia își „cumpără” dintr-un shop special ceea ce-și doresc. Premiile sunt deopotrivă și atractive și educative.

Cu ce sentimente plecați de la întâlnirile cu copiii pe care i-a sprijinit Narada?

Mai mereu se întâmplă să încerc sentimente foarte amestecate… de la regretul și strângerea de inimă pe care le simțim când vedem că pentru unii copii e poate prea târziu, la bucuria debordantă când înțelegem că pentru mulți alții am ajuns în timp util să-i facem să realizeze că educația reprezintă, în mod real, o poartă către lume și totodată spre un viitor mai bun. Și nu doar pentru ei, ci și pentru noi, toți, ca societate.

Foto: Arhiva personală

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro
Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!