Mesajele subliminale – suntem cu adevărat liberi?

De Erika Chivu, pe

Suntem simple marionete dirijate de companii şi guverne prin mesaje subliminale? Află dacă mesajele subliminale funcţionează sau nu.
Controversa privind mesajele subliminale a cuprins întreaga planetă încă din 1957, când un publicitar, pe numele lui James Vicary, a anunţat că a convins spectatorii unui cinema din New Jersey să cumpere mai mult suc şi popcorn cu ajutorul unor imagini proiectate în timpul filmului.

Primele mesaje subliminale, o minciună

Vicary folosea un aparat special pentru a proiecta pe ecran exresiile „Bea Coca-Cola” şi „Ţi-e foame? Mănâncă popcorn!”

Acestea apăreau pentru o miime de secundă, fiind repetate la fiecare cinci secunde. Deşi spectatorii nu le observau, cuvintele au fost îndeajuns ca să îi facă să consume cu 60% mai mult suc şi cu 20% mai multe floricele.

Afirmaţiile lui Vicary au ajuns în curând într-o carte scrisă de un jurnalist, moment în care toată lumea a luat foc. Au apărut nenumarate teorii ale conspiraţiei în care cetăţenii erau simple marionete în mâinile guvernelor, iar consumatorii erau convinşi să-şi cheltuie toţi banii pe lucruri inutile.

Cum era şi normal, oamenii au început să-şi pună întrebări. Sunt cu adevărat liber? Mi-am cumpărat maşină fiindcă am nevoie de ea sau fiindcă m-a convins o imagine văzută într-un film? Îmi place locul meu de muncă sau am fost convins să-mi placă?

Deşi nu mai este nouă, controversa mesajelor subliminale este încă de actualitate, deşi în 1962, publicitarul James Vicary a recunoscut că minţise în legătură cu experiementul său şi că falsificase rezultatele studiului pe care l-a făcut. În apărare sa a declarat că totul fusese o strategie de marketing.

Un experiment asemănător, făcut de un psiholog, a arătat că vânzările la băuturi şi mâncare nu cresc. Iar o vizita la cinematograful cu pricina i-a convins pe experţi că experimentul lui Vicary nici măcar nu avusese loc.

Cum funcţionează mesajele subliminale

Chiar şi aşa, în 1978, poliţia din statul american Kansas a încercat şi varianta mesajelor subliminale în încercarea de a prinde un criminal în serie. Într-o ştire legată de crimele comise, teleziviunea a introdus textul „Acum sună-l pe şerif!” în speranţa că ucigaşul ar putea fi convins să se predea. Din păcate n-a funcţionat.

Citeşte mai multe în pagina următoare!

Urmăreşte cel mai nou VIDEO încărcat pe unica.ro

Citeşte continuarea pe pagina următoare: 1 2 3

Google News Urmărește-ne pe Google News

Primești pe e-mail cele mai importante articole apărute pe Unica.ro!
Abonează-te la newsletter