(P) Curajul de a te afirma la job: cum îți planifici fiecare pas

Pentru a-ți îndeplini planurile în carieră ai nevoie de una dintre cele mai importante abilități – curajul. Doar prin curaj poți reuși să te afirmi la job, să realizezi task-uri dificile și ai șanse mari să te califici pentru o promovare sau pentru un job mai bun.

Text: Steluța Năstase-Lupu

Poți fi curajoasă prin felul tău de a fi, dar dacă nu te-ai născut cu această abilitate, o poți învăța și practica continuu. Exact cum îți updatezi constant abilitățile tehnice sau cunoștințele din domeniul tău de activitate.

Curajul la job nu înseamnă însă impulsivitate, ci asumarea riscurilor într-un mod calculat. Este important să înțelegi importanța curajului în atingerea acelor obiective pe care ți le-ai propus și să descoperi acei pași prin care poți lucra constant cu tine astfel încât să dezvolți curaj la job.

Cât de important este curajul în activitatea ta

Dezvoltând curajul, prin curiozitate, prin testarea unor idei noi îți poți realiza orice plan in cariera mult mai ușor.

„Cheia vieții noastre este vulnerabilitatea. Măsoară curajul după cât de vulnerabilă ești. Și începe fiecare zi spunând: Astăzi voi alege curajul în locul confortului. Nu pot face promisiuni pentru mâine, dar astăzi voi alege să fiu curajoasă”, spune Brené Brown, celebra cercetătoare și scriitoare americană, profesor la Universitatea Houston.

Cum deprinzi curajul

Dacă faci o scurtă analiză a carierei tale, simți poate că nu ai dat dovadă de curaj în anumite circumstanțe. Dar nu e niciodată prea târziu pentru a ieși din zona de confort. Și nici nu trebuie să mergi acum la job și să te grăbești în a demonstra că ai îndrăzneala necesară să faci anumite lucruri. Începe cu gesturi mici care îți dau curajul să te afirmi.

Crede în tine

Îți dorești ca oamenii să te vadă, să te aprecieze pentru curaj. Dar nu poți primi această abordare din partea lor dacă nu crezi în tine. Încrederea în sine o poți deprinde alungând îndoiala de sine. Gândește-te că ai idei pe anumite task-uri ori proiecte, iar singura persoană care te poate împiedica să le realizezi ești chiar tu însăți. Crede că ideile tale sunt bune și exprimă-le.

Prezintă și susține-ți ideile

Pornește de la ideea că oamenii nu pot ști ceea ce gândești. Contează mult să-ți spui ideile. Și este greu ca interlocutorii tăi să creadă că ideile tale sunt bune dacă nu pari sigură pe ele. Există mari șanse să vii cu o metodă mai eficientă de lucru sau cu propuneri pentru un produs, la care nimeni nu le-ar fi gândit.

Rămâi tot timpul deschisă învățării

Brené Brown spune că a fi „cunoscător” sau a avea întotdeauna dreptate este o armură grea. Înseamnă să fii defensivă.
Să fii în postura de cursant poate fi ușor inconfortabil, dar este calea prin care poți să rezolvi situațiile dificile și să aduci valoare relațiilor și jobului.
Și poți începe să înveți curajul dând dovadă de curiozitate, gândire analitică și punând întrebările potrivite. Și este un act de curaj să recunoști: „Nu știu, dar aș vrea să aflu”, să treci de la „Am dreptate” la dorința de a face bine.
Construiește curajul și încrederea în tine pe curiozitate, vulnerabilitate (da, este ok să arăți că ai și puncte slabe sau puncte sensibile) și practică.

Acționează în situații mai puțin confortabile

Ori de câte ori remarci că o anumită situație care îți afectează activitatea la job, este important să iei inițiativă. Să nu-ți fie teamă că vei spune un lucru greșit. Să alegi curajul în locul confortului și să-ți spui: „Voi încerca pentru că voi avea mai mult de câștigat decât dacă țin pentru mine”.

Să luăm exemplul unei situații în care ai nevoie de curaj. Ai descoperit că un coleg a plagiat un document și nu știi cum să-i comunici asta managerului. Cântărești aspectele negative (riscul ca acel coleg să fie concediat), dar și aspectele pozitive (menținerea unor standarde înalte de calitate ale echipei). Te gândești poate că nu e treaba ta să raportezi, însă trecerea cu vederea a unei situații echivalează cu a fi complice. Un act de curaj înseamnă să raportezi discret situația astfel încât managerul să poată ghida colegul să-și corecteze atitudinea, să puteți salva împreună imaginea companiei și reputația ta să rămână intactă.

Depășește barierele. Participă!

Brené Brown spune povestea fiicei ei care a început să practice înot, iar antrenorul a repartizat-o la cursa de 100 metri piept, care este o cursă dură. Fiica ei a fost supărată și a găsit un pretext pentru a lipsi de la cursă. I-a spus mamei: „Nu voi câștiga niciodată această competiție”. Brown i-a răspuns: „Nu vei câștiga niciodată această competiție, dar poate că a câștiga înseamnă pentru tine să ieși din zona de confort și să intri în bazin”.

În ziua cursei, fiica sa a fost ultima în clasament, însă când a ieșit din bazin i-a spus mamei: „Dar am fost curajoasă și am câștigat”.
Brown rezumă sensul poveștii: „Vulnerabilitatea este grea și înfricoșătoare. Dar mai greu este să ajungi să te întrebi: Ce-ar fi fost dacă aș fi ieșit și zona de confort și aș fi participat? Sau dacă aș fi spus „Te iubesc?” Prezintă-te, ai grijă să te faci remarcată, răspunde la chemarea curajului. Pentru că merită, merită să fii curajoasă.

Schimbările în carieră nu sunt ușoare, căci vin la pachet cu o mulțime de temeri. Ca să-ți fie mai lină tranziția către un job mai bun sau chiar către un alt domeniu de activitate, îți suntem alături cu joburile potrivite pentru tine pe eJobs.ro! Curaj! Aplică!

PE ACELAȘI SUBIECT
    
Vedete din Romania Vedete internationale